fbpx

Home made hummus

Hummus is één van mijn favorieten qua broodbeleg! Kikkererwten, het basisingrediënt,  zijn een goede bron van plantaardig ijzer. Het is belangrijk dat kinderen voldoende ijzerrijke voedingsmiddelen binnen krijgen. Ijzer hebben we onder andere nodig om goed te groeien en voor de ontwikkeling van de hersenen. Ook tijdens de zwangerschap en borstvoeding hebben we een verhoogde ijzerbehoefte. Er wordt dan namelijk ook een deel doorgegeven aan je kindje.

Wist je dat we plantaardig ijzer beter opnemen als we het combineren met vitamine C-rijke voedingsmiddelen? Het tweede ingrediënt in de hummus is citroensap, een vitamine C bommetje, dus ideaal voor een goede opname.

Voor jonge kinderen beperken we het zoutgehalte zo veel mogelijk. Hieronder lees je hoe je zelf een hummus maken met een laag zoutgehalte.

Wat heb je nodig?

  • 1 bokaal gekookte kikkererwten (250g)
  • sap van 1/2 citroen
  • handje peterselie
  • snuifje peper
  • tl tahin
  • 3 el olijfolie
  • Eventueel wat water toevoegen tot gewenste consistentie.

Hoe maak je het?

  • Giet de kikkererwten af en spoel ze na. (Het oplegvocht bevat vaak zout en door na te spoelen kun je het zoutgehalte beperken).
  • Doe al de ingrediënten in een blender en mix tot een homogene massa.
  • Bewaar de hummus in een gesloten potje in de frigo.

Je kunt ook experimenten met smaken door wat geroosterde paprika, pompoen, rode biet, zoete aardappel of rauwe avocado toe te voegen.

Tips: lekker als groentedip , bij een wrap of op brood!

Rolinde en Hylke

We begrijpen dat jij voor je kind het beste wil, maar dat je soms door het bos van voedingsadviezen de bomen niet meer ziet. Daarom willen wij je graag betrouwbaar advies geven en indien nodig, begeleiding op maat. Zo kan jij vol vertrouwen jouw kind(eren) voeden. Meer over ons »

Tips voor de boterham

Tips voor de boterham

Speciaal voor jou maakten we een lijst met ons favoriete beleg voor jonge kinderen. Laat je e-mailadres hier achter en je ontvangt de lijst in je mailbox!